Fitlifehealthclub
Bel Voor meer informatie
070-396 50 66

Grootte van de porties

 

¬ęTerug

PORTION CONTROL

Als je lichaamsvet probeert te verliezen, denkt dat je een behoorlijk gezond dieet volgt en regelmatig sport maar je doel eigenlijk niet lijkt te bereiken, is het erg waarschijnlijk dat het probleem de grootte van de porties is. In de afgelopen 20 jaar zijn de porties in bijna alle verkooppunten enorm toegenomen, van restaurants tot fastfood en afhaalmaaltijden. Dit betekent dat je iedere keer als je uit eten gaat waarschijnlijk veel meer binnen krijgt dan je nodig hebt. En als je ervoor betaalt, ga je het opeten ook! Je krijgt dan wel waar voor je geld, maar zeker geen waar voor je gezondheid. Dit probleem wordt nog groter, want als je eenmaal gewend bent aan grotere porties heb je altijd die hoeveelheid nodig om je vol te voelen.Dus begin je thuis ook meer te eten en zo is de cirkel rond.

Een jong kind eet alleen als het honger heeft en zal stoppen als het genoeg heeft gehad. Volwassenen en helaas ook veel kinderen, zelfs vanaf een jaar of vijf, kunnen dit niet meer. Door de constante aanwezigheid van voedsel, de grote verscheidenheid aan allemaal verschillende smakelijke gerechten en het feit dat we relatief weinig bewegen, is het erg moeilijk om alleen te eten wat we nodig hebben. Van jongs af aan wordt ons geleerd om ons bord leeg te eten omdat het anders zonde van het eten is. Dit klinkt verstandig, maar zet ons vaak aan tot overeten.

Om met deze cyclus te breken moeten we naar ons lichaam leren luisteren, en dat kan heel goed betekenen dat we ons moeten aanwennen kleinere porties te nemen. Pas een aantal van onderstaande gedragstechnieken toe om weer te gaan luisteren naar fysiologische signalen voor voedselinname, in plaats van naar alle andere visuele en psychologische signalen om ons heen. En als je op een dag te veel eet, eet dan de volgende dag wat minder.

Gedragstechnieken

  • Eet langzaam, leg je bestek neer tussen twee happen zodat je merkt wanneer je genoeg hebt gehad. l
  • Vermijd verschillende gerechten op tafel omdat je dan blijft peuzelen.
  • Dien je eten op een bord op en zet restjes in de koelkast of vriezer.
  • De enige uitzondering hierop zijn groenten, als een grote salade of gewoon gestoomd of geroerbakt. Zet deze op tafel zodat iedereen er zo veel van kan eten als ze willen.
  • Wacht minstens tien minuten voordat je een tweede keer opschept - het is erg waarschijnlijk dat het verlangen voorbij zal gaan omdat je je hersenen de tijd geeft om verzadigingssignalen te ontvangen.
  • Besluit in een restaurant meteen als je gerecht wordt gebracht hoeveel je moet eten en laat de rest liggen.
  • Bestel waar mogelijk gerechten ter grootte van een voorgerecht en bestel extra salade of groenten om je een vol gevoel te geven.
  • Koop wat kleine maatbekers en meet de hoeveel pasta, rijst en ontbijtgranen enz. af - deze visuele referentie zorgt dat je pakt wat je nodig hebt. Je neemt vaak een veel grotere portie dan je denkt.
  • Dien eten op kleinere borden op - het ziet er dan meer uit dan het is en je eet meestal minder.

¬ęTerug