Fitlifehealthclub
Bel Voor meer informatie
070-396 50 66

Nieuws

 

Gezond en vital  (08-11-2010)

¬ęTerug

Zorgen over gezondheid

Acht op de tien Nederlanders maken zich geregeld zorgen over hun gezondheid. Ze zijn bang een ernstige ziekte of een hartaanval te krijgen. Uit onderzoek van bureau Trendbox blijkt ook dat meer dan de helft van de Nederlanders bang is voor lichamelijke achteruitgang. Tweederde van de ondervraagden vreest dikker te worden. Hetzelfde aantal krijgt rillingen bij de gedachte verminkt te raken en 56 % heeft als schrikbeeld ouder en lelijker worden.

Jongeren en vrouwen maken zich gemiddeld het meeste zorgen. Van de Nederlanders geeft één op de vijf aan wel eens professionele hulp te hebben gezocht om angsten te overwinnen. Anderen zoeken onder meer steun in het geloof, nemen een borrel of gebruiken drugs.

Bron: Trendbox

Tips om in beweging te blíjven

  •   Kies een sport of manier van bewegen die u echt leuk vindt.
  •   Stel uzelf duidelijke en haalbare doelen.
  •   Begin rustig en voer dan de intensiteit stapsgewijs op.
  •   Zoek een omgeving waarin u zich prettig voelt.
  •   Ga sporten/bewegen met een maatje zodat u elkaar stimuleert.
  •   Sport op vaste tijden want dat zorgt ervoor dat bewegen een gewoonte wordt.


Bron: NGP

Wees alert op overbelastingblessures

Fitnessers lopen vooral blessures op aan de schouder of knie. U kunt een blessure door overbelasting zelf herkennen. Het eerste signaal van een overbelastingsblessure van een pees of spier is ochtendstijfheid en een zeurderige pijn na een zware training. Deze pijn wordt erger als je op de pees drukt. Pijn die wegtrekt na een warming-up, komt helaas na de cooling-down altijd weer terug, alleen dan heftiger. Uiteindelijk kan de pijn zo erg worden dat trainen niet meer (goed) mogelijk is.

In het beginstadium kan de blessure nog genezen door minder zwaar of minder vaak te trainen. Ook het uitvoeren van rekoefeningen kan zinvol zijn. Bij het uitvoeren van rekoefeningen is het belangrijk dat men per rekoefening de juiste uitgangshouding aanneemt. U mag tijdens het rekken nooit pijn voelen (natuurlijk wel rek).

Bron: voorkomblessures.nl

Slaap je slank

Naast weinig bewegen en vet eten kan ook slaapgebrek overgewicht veroorzaken. Dit schrijft een groep Zwitserse onderzoekers in het vakblad Sleep. De wetenschappers namen bij 496 mannen en vrouwen een interview af over hun slaapgewoontes. Het bleek dat wie gemiddeld minder dan zes uur per nacht sliep tot zeven maal zoveel kans had om te zwaar te zijn. Het verband was het sterkst bij personen onder de 30 jaar.

De onderzoekers hebben geen duidelijke verklaring voor hun resultaten. Zij wijzen echter op de resultaten van experimenten met ratten waaruit is gebleken dat dieren die uit hun slaap worden gehouden meer eten. Bovendien hebben de proefdieren gemiddeld een lagere concentratie in het bloed van het schildklierhormoon, een stof die de stofwisseling en daarmee de verbranding stimuleert.

Bron: Sleep

 

¬ęTerug