Fitlifehealthclub
Bel Voor meer informatie
070-396 50 66

Nieuws

 

Gezond en vitaal  (01-09-2010)

¬ęTerug

Krachttraining kan artritis verlichten

Intensieve training met gewichten zou de klachten van reumatoïde artritis (RA) kunnen helpen verlichten, wijst Brits onderzoek uit. Aan het kleinschalige onderzoek deden 28 mensen met RA mee, verdeeld in twee groepen. De ene groep moest 24 weken lang regelmatig trainen met gewichten. De andere kreeg minder intensieve thuisoefeningen die patiënten met reumatoïde artritis normaalgesproken volgen. Het fysiek functioneren was bij de trainingsgroep 20 tot 30 procent beter dan bij de controlegroep. Degenen die krachttraining deden, konden bijvoorbeeld beter lopen. Hun kracht verbeterde zelfs met bijna 120 procent. Met name vrouwen van 50 tot 60 jaar bleken goed op de training te reageren. Reumatoïde artritis staat met name bekend als een ziekte die leidt tot gewrichtspijn, maar de aandoening vermindert ook de hoeveelheid spiermassa en kracht bij patiënten. Na tien jaar kan nog maar de helft van de patiënten fulltime werken.

Bron: Arthritis Care & Research

Noten voor een gezonder gewicht

Het eten van noten kan vrouwen helpen om hun gewicht stabieler te houden. Dit bleek uit een studie die werd uitgevoerd gedurende acht jaar. 51.188 gezonde vrouwen in de leeftijd van 20 tot 45 jaar werden tijdens die periode gevolgd. De relatie tussen lichaamsgewicht en langdurige notenconsumptie werd onderzocht.
Gemiddeld kwamen alle vrouwen in de studie 5 tot 7 kg aan. De vrouwen die regelmatig noten aten, waren echter een halve kilo minder aangekomen dan de vrouwen die bijna nooit noten aten. Het onderzoek liet zien dat het eten van noten en pinda’s op de langere termijn niet leidt tot een gewichtsverhoging, eerder tot een gewichtsverlaging. Deze resultaten zijn verrassend omdat pinda’s en noten toch vaak worden gezien als energie- en vetrijke producten.

Bron: American Journal of Clinical Nutrition 2009; 89(6)

Met sporten minder kans op psychische stoornis

Mensen die sporten hebben vijftig procent minder kans om een psychische stoornis te ontwikkelen dan mensen die niet sporten. Dit blijkt uit gegevens van de Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study (NEMESIS) - een representatief onderzoek bij volwassenen van 18 tot 64 jaar.
Mensen die sporten hebben minder vaak psychische stoornissen, zoals depressies, fobieën, andere angststoornissen en alcoholverslaving, dan mensen die niet sporten. Zo hebben sporters die bijvoorbeeld een tot drie uur per week trainen, vijftig procent minder kans om over een periode van drie jaar een psychische stoornis te ontwikkelen dan mensen die geen actieve sport beoefenen.

Bron: Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study (NEMESIS), Trimbos-instituut, 2009.

Kinderen veel minder fit dan 30 jaar geleden

Nederlandse kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool zijn significant minder fit dan hun leeftijdsgenootjes van dertig jaar geleden. Op een fitheidstest die ook in 1980 werd afgenomen scoorden ruim 2.000 kinderen veel slechter op alle fronten. Zelfs als de kinderen met overgewicht niet worden meegeteld, blijken de ‘gezonde’ kinderen van nu niet opgewassen tegen de kinderen van toen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Dorine Collard bij de afdeling sociale geneeskunde VU medisch centrum. De exacte reden van dit fitheidsverlies is niet onderzocht. Wel bleek dat kinderen die weinig bewegen, dus weinig sporten of buiten spelen, meer baat hebben bij een sport- en spel lesprogramma. Het risico op een blessure is voor fysiek inactieve kinderen namelijk veel groter wanneer zij opeens wél bewegen, dan voor kinderen die altijd al veel bewegen.

Bron: gezonderworden.nl

 

¬ęTerug