Fitlifehealthclub
Bel Voor meer informatie
070-396 50 66

Nieuws

 

Fit facts  (01-09-2010)

¬ęTerug

Trainen met diabetes

Fitness werkt op den duur effectiever bij diabetes dan medicijnen. Fitness verbetert de insulinewerking in het lichaam en zorgt voor een gezondere bloedglucosewaarde. Hierdoor neemt ook de kans op lange termijn gevolgen van diabetes af, zoals nieraandoeningen, oogafwijkingen en een hartinfarct.
Tips voor diabetespatiënten die willen fitnessen
•    Let op: glucose is brandstof voor je spieren en hersenen. Je hebt dus altijd glucose nodig. Zorg dat je altijd wat snelle suikers in de buurt hebt wanneer je gaat sporten.
•    Sporten heeft dezelfde werking als medicijnen. Dat betekent dat je tijdens het sporten meer glucose op gaat nemen. Hierdoor kan je bloedglucosewaarde snel dalen naar een hypo. Prik daarom voor, halverwege en na de training de bloedglucosewaarden. De meeste mensen met diabetes die net starten met sporten komen goed weg wanneer zij rond de 10 starten, maar iedereen reageert anders op inspanning. Wanneer je steeds tijdens het sporten een hypo krijgt heb je iets meer glucose nodig voor de training. Overleg met je arts of aanpassing van de medicatie nodig is.
•    Wanneer je bij aanvang van het sporten boven de 17 zit, kan het zijn dat je niet goed reageert op de medicatie. Het is dan verstandig om het sporten even uit te stellen en je arts of diabetesverpleegkundige om advies te vragen.
•    Tot 48 uur na de training kan door het effect van het sporten een hypo optreden. Wees daar bedacht op. Meet daarom ook voor het slapen gaan je bloedglucose om nachtelijke hypo’s te voorkomen.
•    Oorzaken van een hypo kunnen zijn: onvoldoende eten, te veel insuline spuiten, insuline in een spier spuiten, meer lichaamsbeweging dan gewoonlijk en warm weer. Bij het optreden van een hypo altijd eerst snelwerkende suikers (bijvoorbeeld tabletjes druivensuiker of glas limonade) nemen. Daarna traagwerkende suikers nemen, een stuk fruit bijvoorbeeld.
•    De combinatie van krachttraining gericht op hypertrofie (dikkere spieren) en cardiotraining werkt het best.
•    Sport drie keer per week een uur matig intensief voor het beste resultaat.
•    Sporten onder deskundige begeleiding met een gericht trainingsprogramma in groepsverband heeft meer resultaat dan ‘gewoon meer bewegen’.
•    In het geval van vasculaire problemen en/of hoge bloeddruk: gebruik lagere weerstanden om de bloeddruk niet op te laten lopen.
•    Geef voldoende aandacht aan een goede warming-up en cooling down, goede sportschoenen, voldoende drinken tijdens het sporten en vermijd sporten in extreme omstandigheden.

Bronnen: Voorkomblessures.nl, Diabetesfonds, EFAA.

¬ęTerug