Fitlifehealthclub
Bel Voor meer informatie
070-396 50 66

Nieuws

 

Gezond en vitaal  (02-06-2010)

¬ęTerug

Wist je dat…

Beweging op gemiddelde of krachtige intensiteit kan bijdragen aan een vermindering van het risico op een heupfractuur met 45% bij mannen en 38% bij vrouwen? Dit blijkt uit onderzoek van Moayyeri (2008) die het verband tussen lichamelijke activiteit en botbreuken bij osteoporose-patiënten onderzocht.

Een betere houding tijdens het zitten

Veel mensen zitten een groot gedeelte van de dag. Helaas is die zittende leefstijl niet bevorderlijk voor de gezondheid. Tussen de ‘zitperiodes’ door is het belangrijk om voldoende te bewegen, bijvoorbeeld door te lunchwandelen. Daarnaast kun je ook iets doen aan je zittende houding waardoor je geen of minder snel rug- of rsi-klachten zult krijgen. Hieronder enkele tips:
- Sta diverse malen per dag op om de benen en rug te strekken.
- Wissel van stoel en/of positie of ga eens op een stability ball zitten.
- Controleer de positie van de monitor, stoel en het toetsenbord en pas deze aan indien nodig.
Bron: IDEA Fitness Journal

Fitte jongens zijn slimmer volgens onderzoek

Jongens die graag hun schoolprestaties willen verbeteren, zouden kunnen overwegen om te gaan hardlopen of wielrennen. Een onderzoek onder 1,2 miljoen mannen die geboren waren tussen 1950 en 1976 toont aan dat er een link is tussen cardiovasculaire fitness en “intelligentie”. Onderzoekers van de faculteit geneeskunde aan de universiteit van Gotenburg (Zweden) analyseerden de fysieke staat, hersensterkte en sociaaleconomische status van jonge mannen met de leeftijd van 18 jaar. De uitkomsten suggereren dat mannen met een hoge cardiovasculaire fitheid, intelligenter waren en meer succes hadden. Ze vonden geen link tussen spierkracht en intelligentie. Volgens onderzoeker Georg Kuhn wil dit overigens niet zeggen dat als je lid wordt van een fitnessclub, je automatisch slimmer wordt, maar om cognitieve functies te optimaliseren en zich goed te laten ontwikkelen, is cardiovasculaire fitness nodig.
Bron: Proceedings of the National Academy of Sciences, 2009;106, 20906-911

Gezond genieten

Genieten van iets lekkers hoeft niet altijd gepaard te gaan met een schuldgevoel. Er zijn snacks en dranken die zelfs een steentje bijdragen aan een goede gezondheid. Hieronder drie voorbeelden:
•    Rode wijn
Resveratol, een antioxidant die in rode wijn zit, kan beschermen tegen kanker, diabetes, hartziekten en zelfs Alzheimer. Er is wel een kanttekening: het meeste onderzoek waaruit dit bleek, is bij dieren gedaan en hoeft dus niet voor mensen op te gaan.
•    Chocolade
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat bittere (pure) chocolade goed is voor het hart en de bloeddruk. Het zou zelfs diabetes voorkomen.
•    Noten
Hoewel noten veel vet bevatten, zitten ze ook vol enkel- en meervoudig onverzadigde vetten die juist gezond zijn voor het hart omdat ze de hoeveelheid bloedlipiden (vetten) verlagen. Daarnaast zijn ze rijk aan arginine (een aminozuur), magnesium, koper, foliumzuur, eiwit, kalium, vezels en vitamine E.
Bron: Medisch Dossier

Wist je dat…

Mensen die sporten 50% minder kans hebben op een psychische stoornis dan mensen die niet sporten? (NEMESIS, 2009)

 

¬ęTerug