Fitlifehealthclub
Bel Voor meer informatie
070-396 50 66

Nieuws

 

Gezond en vitaal - april 10  (29-03-2010)

¬ęTerug

Grote gezondheidswinst door toename lichamelijke activiteit

Door toename van lichamelijke activiteit is grote gezondheidswinst mogelijk. De potentiële gezondheidswinst van lichamelijke activiteit is het grootst bij inactieven; mensen die geen enkele dag dertig minuten matig intensief lichamelijk actief zijn. Onvoldoende bewegen verhoogt de kans op bepaalde ziekten, op een minder gunstig beloop van ziekten en op vroegtijdige sterfte. Ongeveer 6% van de totale sterfte kan worden toegeschreven aan lichamelijke inactiviteit. Naar schatting voldeed in 2007 ongeveer 56% van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) voor hun leeftijdsklasse.

Bron: Nationaal Kompas Volksgezondheid

Minder risico op borstkanker door sporten

Vrouwen die regelmatig sporten, kunnen het risico op borstkanker met dertig procent verminderen, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Professor Leslie Bernstein van de University of Southern California kwam tot deze ontdekking nadat 110.000 vrouwen tussen de 29 en 79 een decennium lang werden gevolgd.

De hoogleraar keek hoeveel beweging de vrouwen al die jaren per week hadden gehad. Het risico op borstkanker nam aanzienlijk af bij vrouwen, die vanaf het moment dat zij voor het eerst menstrueerden meer dan vijf uur per week hadden gesport.

Bron: gezonderworden.nl

Voorkom een burn-out

Een beetje stress is niet slecht voor je; het maakt je helder en alert. Sommige mensen presteren ook beter onder stress, de stress moet alleen niet te lang duren. Als lange tijd roofbouw wordt gepleegd op lichaam en geest - door hard werken en weinig rust - kan een burn-out ontstaan. Het is de overtreffende trap van overspannenheid. De exacte oorzaak van een burn-out is moeilijk aan te geven. Vaak gaat het om een combinatie van factoren: een perfectionistische persoonlijkheid, een hoge werkdruk, een lange periode van veel stress en weinig rust en een veeleisende omgeving. Een burn-out kun je voorkomen door tijdig de symptomen te signaleren.
De symptomen van een burn-out zijn:
•    concentratieproblemen
•    totale futloosheid
•    vergeetachtigheid
•    huilbuien
•    slaapproblemen
•    negatief zelfbeeld
•    afstandelijke en cynische houding tegenover het werk

Bron: gezondheidsnet.nl

Minder eten? Fop je hersenen

Voor wie minder wil eten hebben wetenschappers een pijnloze methode ontdekt die de eetlust bijstuurt en zelfs zittend ook wat extra calorieën verbrandt. Door ’s ochtends drie keer 20 minuten flink suikervrije kauwgom te kauwen, wordt de eetlust voor de lunch afgeremd, zonder dat er in de loop van de middag honger ontstaat. Bovendien wordt door de kauwgomkauwer ongeveer 5 procent meer energie verbrand.
Professor Kathleen Melanson van de Universiteit van Rhode Island heeft ontdekt dat kauwgomkauwers ongeveer 67 calorieën minder eten bij de lunch dan andere vrijwillige deelnemers aan het onderzoek, die geen kauwgom kauwden. Melanson ontdekte dat de hersenen door het kauwgom kauwen gingen aannemen dat de persoon aan het eten was. Die informatie werd verwerkt in het centrum van de hersenen dat de eetlust reguleert.

Bron: www.uri.edu/news/releases/?id=5092

¬ęTerug