Fitlifehealthclub
Bel Voor meer informatie
070-396 50 66

Nieuws

 

Fit facts - april 10  (29-03-2010)

¬ęTerug

Afvallen lukt beter door combinatie aerobics én krachttraining

Er bestaan nogal wat mythes in fitnessland. Enkele voorbeelden: je gaat pas vet verbranden als je minimaal 20 minuten cardio doet, langdurige training op een rustig tempo is het beste om af te vallen en van krachttraining word je juist zwaarder. Allemaal onjuist, nog sterker gezegd, in een afvalprogramma moet je juist aan krachttraining doen. Hier volgt wetenschappelijk bewijs daarvoor.

Voor veel fitnessers behoort een slanker lijf tot motivatie nummer 1. Bij afvallen draait het om de balans tussen input en output van energie. Door die balans negatief te maken val je af. Dat kan door minder te eten en/of door meer te gaan bewegen. De combinatie van beide werkt nog effectiever. Wat en hoe je beweegt maakt feitelijk niet uit als je maar calorieën verbrandt. Alle kleine beetjes helpen daarbij. Dat is de grote lijn. Vervolgens kun je naar details kijken om sneller en beter resultaat te bereiken.

Krachttraining bij afvallen?

Veel vrouwen zullen het niet in hun hoofd halen om aan krachttraining te gaan doen wanneer ze willen afvallen. “Daar krijg je toch enorme spieren van?” Nou moet je zeker als vrouw wel heel veel en zwaar trainen om flinke spierballen te krijgen. Maar enige spierwinst is zeker mogelijk en een groot voordeel daarvan is dat het rustmetabolisme omhoog gaat. Vergeet niet dat je rustmetabolisme het grootste deel uitmaakt van je totale dagelijkse energieverbruik. De Aziatische onderzoeker Park en zijn collega’s zochten dat uit.

Combi van kracht en aerobics effectiever dan alleen aerobics?

Park deed een onderzoek naar het effect van een gecombineerd aerobics- en krachttrainingsprogramma op de hoeveelheid buikvet bij vrouwen met overgewicht. De gemiddelde BMI lag net boven de 25. Het doel was om te bepalen of de combinatie effectiever was dan alleen maar aerobictraining. Er werden drie vergelijkbare groepen van tien vrouwen samengesteld. Een groep (de controlegroep) deed niks, de aerobicgroep trainde zes maal per week gedurende een uur op 60-70% van het maximum en de combigroep wisselde drie aerobictrainingen van een uur af met drie krachttrainingen. Ook de krachttrainingen duurden een uur. Men trainde de eerste 12 weken op 60% van de 1RM en de tweede 12 weken op 70% van de 1RM. In totaal werden zo’n tien verschillende oefeningen gedaan. Beide actieve groepen trainden in totaal dus 24 weken. Na afloop werd de balans opgemaakt.

Meer spier, veel minder vet en gelijke conditie

Uit de resultaten bleek dat het aëroob uithoudingsvermogen oftewel de conditie in beide actieve groepen vooruit ging. De controlegroep bleef naar verwachting op gelijk niveau. Er was echter geen verschil tussen de aerobicgroep en de combigroep wat betreft conditiewinst. Wanneer gekeken werd naar de conditie per kilo spier dan bleek de combigroep wel het hoogst te scoren. Gelet op gewicht en vet ging de controlegroep er alleen maar op achteruit. In die zes maanden was het vetpercentage met 2,3% toegenomen. Daarentegen daalde het vetpercentage van de twee actieve groepen in vergelijkbare mate met ongeveer 10%. Echter, bij de combigroep daalde het buikvet – zowel onder de huid als om de organen – in veel sterkere mate en bovendien nam de spiermassa met maar liefst vijf en halve kilo toe, terwijl dit bij de anderen min of meer gelijk bleef. Ook de bloedvetten (o.a. cholesterol) veranderden in gezonde zin bij de actievelingen.

Helaas is tijdens het onderzoek de voedinginname niet gecontroleerd. We gaan er maar van uit dat er qua voedingspatroon geen verschillen waren tussen de drie groepen.

Al met al kun je de conclusie trekken dat een gecombineerde training van aerobics én krachttraining meer zoden aan de dijk zet als je een slanker lichaam wilt.

Bron: eigenkracht.nl

¬ęTerug